Fietsverlichting

Wat is de juiste fietsverlichting?

De juiste fietsverlichting verhoogt jouw veiligheid op de weg. Met goede fietsverlichting, kunnen andere deelnemers aan het verkeer je goed kunnen zien. Door met je fietslamp de weg goed te verlichten waarop je fietst, heb je in het donker beter zicht op het wegdek. Het fietsen met fietsverlichting is niet vrijblijvend, maar wettelijk verplicht zodra het donker begint te worden.

Lux, lumen en candela

De sterkte van de fietslamp wordt uitgedrukt in lux, lumen of candela. Bij het fietsen binnen de bebouwde kom is een minimaal aantal lumen van 500 noodzakelijk. Buiten de bebouwde kom is minder straatverlichting, hierdoor is een lumen van minimaal 1000 nodig.

  • Lux: Het aantal lux geeft de hoeveelheid licht weer op 1 m2 afstand van de lichtbron. Hierbij staat 1 lumen gelijk aan 1 lux per m2. Hoe hoger de lux, hoe meer licht je verder weg hebt.
  • Lumen: De sterkte van de lamp wordt aangegeven in lumen. Hoe hoger het aantal lumen, hoe meer licht het fietslicht geeft.
  • Candela: De benaming candela geeft de hoeveelheid licht vanuit een bepaalde hoek weer. Hierbij staat 1 candela gelijk aan het licht van 1 kaars. 

Bij het aanschaffen van een nieuwe fietslamp let je op de breedte van de straling van de lamp, de afstand en de sterkte. Je kunt fietsverlichting kopen in de vorm van een led lamp, gloeilampje, halogeen of xenon. Led is de meest voorkomende en gaat het langste mee.

Positie van de fietsverlichting

In de wet wordt aangegeven dat je als fietser over een geel, of wit, licht aan de voorzijde moet beschikken en een rood licht aan de achterzijde. De positie van de verlichting wordt niet benoemd; die mag je zelf bepalen. Koplampen zijn door fabrikanten bevestigd aan de voorvork, aan het spatbord of aan het stuur. Fiets je met een fietsmand of fietskrat, dan is de voorvork of het spatbord de beste optie. Ook bij het bevestigen van fietstassen aan de achterzijde moet je er op letten het achterlicht niet te verstoppen achter een tas.

Fietsdynamo, accu of batterij

Fietsverlichting kan aangedreven worden door een dynamo, een accu of een batterij. 

  • Fietsdynamo: Dynamo’s kunnen automatisch worden aangedreven zodra je start met fietsen of, ouderwets, door ze met een wieltje tegen een draaiende band te drukken. De positie van de dynamo verschilt per fabrikant en kan geplaatst zijn als naaf-, zij-, rol-, spaak- of velg dynamo. Dankzij een dynamo beschik je altijd over licht wanneer je fietst, maar niet wanneer je stilstaat. De verlichting, inclusief de dynamo is ingebouwd in de fiets en niet verplaatsbaar naar een andere fiets.
  • Accu fietslamp: Fietsverlichting die je kunt opladen met de USB-poort van je computer, een USB-kabel of in het stopcontact, beschikken over een accu. Deze lampen zijn niet ingebouwd op je fiets en kun je op elke fiets plaatsen. De lampen branden, na het opladen, tussen de 20 tot 85 uur. Een groot voordeel is dat deze fietsverlichting ook blijft branden wanneer je stilstaat. Kies voor een lamp met batterij indicator zodat je op tijd door hebt wanneer je opnieuw moet opladen.
  • Batterij fietslamp: Fietslampen op batterijen zijn verkrijgbaar met oplaadbare, of wegwerpbatterijen. Een voordeel van het gebruik van oplaadbare batterijen is dat je geld bespaart en geen milieuvervuilende batterijen gebruikt. Zijn je batterijen leeg en kun je niet opladen? Dan kun je voor nood altijd wegwerpbatterijen gebruiken. Een fietslamp op batterijen gaat tussen de 6 tot 30 uur mee.

Je kunt ook kiezen voor slimme fietsverlichting met bijvoorbeeld een radar die aangeeft of er achterliggend verkeer aankomt of een lichtsensor die reageert op beweging. Wil je echt duurzaam je fietslampen opladen? Dan kan dat met een fietslamp met geïntegreerd zonnepaneel. Meer informatie over fietsverlichting kun je vinden op deze website. Voor advies over de beste verlichting voor jouw fiets, ga je naar de fietsenmaker.

Fiets